SEPTIMA POINSETTE CLARK

(1898 – 1987)

 

“We are living now at a time when the question is: Who’s going to do it and when? — not whether it can be done.”

Septima Poinsette Clark was an educator and civil rights leader whose citizenship schools helped drive one of the largest voter education initiatives for African Americans.

Born in Charleston, South Carolina, she was the second of eight children. Her father Peter was born enslaved, and her mother Victoria was raised in Haiti. Her mother’s upbringing as a free black person played a major role in encouraging Clark to get an education. She attended public school, then worked to earn the money needed to attend the Avery Normal Institute, a private school for African Americans. Thereafter, Clark qualified as a teacher, but Charleston did not hire African-Americans to teach in its public schools. Instead, she became an instructor on South Carolina’s Johns Island in 1916.

Clark returned to Charleston in 1919 to teach at Avery Normal Institute, and she joined the local branch of the NAACP in an effort to get the city of Charleston to hire African American teachers. After this major victory, Clark was continually involved with the NAACP, and in 1945 she worked with Thurgood Marshall on a case that sought equal pay for black and white teachers. By 1961, the Southern Christian Leadership Conference had taken over the Highlander Folk School’s education project she had led in Tennessee. Many civil rights leaders participated in her workshops, including Rosa Parks. Clark then joined the SCLC as its Director of Education and Teaching. Under her leadership, more than 800 citizenship schools were created. After Clark retired from the SCLC, President Jimmy Carter honored her with a Living Legacy Award.

 

FRANCAIS

Septima Poinsette Clark (1898-1987)
Septima Poinsette Clark était une éducatrice et une leader des droits civiques dont les écoles d’instruction civique ont contribué à mener l’une des plus grandes campagnes d’éducation pour les afro-américains.

Née à Charleston, en Caroline du Sud, elle était la deuxième d’une famille de huit enfants. Son père Peter est né esclave et sa mère Victoria était la fille d’un haïtien et a passé les premières années de sa vie en Haïti. Le fait d’avoir été élevée en femme noire libre lui a permis de jouer un rôle majeur dans l’éducation de sa fille. Clark a été à l’école publique puis a travaillé afin de gagner l’argent nécessaire pour qu’elle puisse fréquenter l’Avery Normal Institute, une école privée pour les Afro-Américains où elle a obtenu son diplôme d’enseignante. Comme on n’engageait pas d’afro-américains dans l’enseignement à Charleston, elle est donc partie pour Johns Island en Caroline du Sud en 1916 où elle avait trouvé une place d’enseignante.

Elle s’est jointe à la NAACP pour tenter d’obtenir de la ville qu’elle engage des enseignants afro-américains. Elle est retournée vivre en Caroline du Sud, où elle a travaillé avec la NAACP (et Thurgood Marshall) en 1945 sur une affaire qui demandait l’égalité de rémunération pour les enseignants noirs et blancs dans les écoles publiques. En 1961, la Southern Christian Leadership Conference (SCLC) a repris le projet d’éducation de Highlander Folk School qu’elle avait dirigé dans le Tennessee. De nombreux leaders des droits civiques ont participé à ses ateliers, dont Rosa Parks. Clark a ensuite rejoint la SCLC en tant que directrice de l’éducation et de l’enseignement. Sous sa direction, plus de 800 écoles de citoyenneté ont été créées. Après le départ en retraite de Mme Clark, le Président Jimmy Carter lui a décerné le prix “Living Legacy”.

CREOLE
Septima Poinsette Clark te yon pwofesè lekòl epitou yon lidè nan zafè dwa sivik ke lekòl sitwayènte li yo te ede anpil nan mennen youn nan pi gwo kanpay pou edikatyon nwa ameriken.

Madan Clark te fèt nan Charleston yon vil ki twouve l nan Caroline du Sud. Li te dezyèm nan yon fanmi ki te gen 8 pitit. Paran papa l te esklav e manman li ki te rele Victoria te pitit yon Ayisyen. Victoria te pase premyè lane nan vi li an Ayiti kote li te jwenn moun nwa te gen libète e kote li te gen dwa aprann lekòl sa ki te pèmèt li jwe yon gwo wòl nan edikasyon pitit li. Clark te ale nan lekòl piblik apre sa li te travay pou li te ka jwenn kòb pou li antre nan Avery Normal Institute ki te yon lekòl prive pou moun nwa. Se la li pran diplòm pou li vin pwofesè. Men kòm nan Charleston yo pat konn asepte moun nwa kòm pwofesè lekò
l li te oblige ale nan Johns Island kote li te jwenn yon travay kòm anseyant.

Li antre nan groupmam yo rele NAACP pou li te ka ede nan batay pou vil la te dakò pou noun nwa travay kòm pwofesè nan lekòl yo. Lè li retounen viv nan Caroline du Sud li te kontinye travay ak groupman an epi ak jij Thurgood Marshall an 1945 nan yon zafè lajistis pou mande yo peye menm kantite lajan bay pwofesè kel blan kel nwa nan lekòl piblik yo. An 1961 Oganizasyon ki te rele Southern Christian Leadership Conference (SCLC) te reprann pwojet edikasyon li te kon dirije pou Highlander Folk School nan Tennessee. Anpil nan gwo lidè dwa sivik pou moun nwa te patisipe nan konferans ak seminè li te konn fè yo. Youn nan gwo lidè sa yo se te Rosa Parks. Clark al travay pou SCLC kòm direktris edikasyon ak anseyman. Pandan tan li te fè kòm direktris oganizasyon sa a, yo kreye plis ke 800 lekòl sitwayennte. Lè Madan Clark kite SCLC pou li pran retrèt li, Prezidan Jimmy Carter bali yon pri ki rele “Living Legacy”.